donderdag 21 oktober 2010

NMBS-top en politiek dragen verpletterende verantwoordelijkheid voor onveiligheid Belgische spoorwegen


 

'We vrezen dat de kans op zware treinongevallen aanwezig blijft'. Dat staat te lezen in een rapport over de de veiligheid van ons spoornet dat vandaag gepresenteerd wordt in de bijzondere Kamercommissie Buizingen en dat door de krant Het Nieuwsblad kon worden ingekeken.

Het rapport is vernietigdend voor al wie de afgelopen 30 jaar aan de top van de NMBS stond: 'De politiek weet perfect hoeveel veiligheid op het spoorwegennet kost, maar trok er decennialang niet genoeg geld voor uit. De top van de NMBS was te weinig bezig met veiligheid en houdt koppig vast aan foute keuzes uit het verleden. Bij de spoormaatschappij heerst bovendien geen mentaliteit om aan veiligheid te werken.'

De experts leggen de schuld bij de NMBS-top én de politiek. 'Ministers kenden de kostprijs goed maar trokken te weinig geld uit. De NMBS ging willens nillens voor TBL (een weinig performante noodstoptechniek, 'die vooral werd gekozen om de orderboeken van een bepaalde nationale industrie te kunnen vullen'). Nochtans werkte Europa vanaf de jaren negentig aan één gemeenschappelijk stopsysteem (ECTS). De conclusie van de experts is dan ook snoeihard: 'bedrijfsblindheid'.'

De experts verwijten de NMBS-top verder een gebrek aan aansturing. Integendeel, tussen de diverse spoorbedrijven NMBS, Infrabel en NMBS Holding is er te weinig samenwerking.

(Gebaseerd op:Het Nieuwsblad)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten